A usability-gyilkos lenyíló menü – hogyan használd jól?

Ha még nem futottál bele egy kezelhetetlen és bonyolult lenyíló menübe, ami folyton becsukódott, akkor valószínűleg tegnap kötötték be nálad az internetet először
Lenyíló menünek hívjuk azt a megoldást, amikor a kurzort a menüpontra víve lenyílik egy rész sok-sok menüvel és kategóriával. Egyértelmű előnye az, hogy az oldal dizájnja letisztultabb lehet (mert nem a fő menüsávba kell a 80 termékkategóriát bezsúfolni), és ha jól csinálod, akkor a navigálás egyértelmű
és gyors. Gyorsabb a lenyíló menüben egy termékkategóriát megnyitni, mint ugyanoda eljutni több kattintással, sok aloldalon keresztül.

Hátránya? Mobilon általában használhatatlan és asztali gépen is sok fogcsikorgatást okozhat az ügyfeleidnek.

Nézzük a gyakori hibákat (és kiküszöbölésüket).

 

 

icon47Usability

Menüelvesztés

 

 

Általában a lenyíló menü akkor csukódik be, ha a menü területéről kiviszed a kurzort. Ez gördülékennyé teszi a böngészést, mert nem kell kattintgatnod, ha mégis bezárnád.
Viszont könnyen belefuthatnak a látogatóid a menüelvesztésbe. Először is akkor, ha a lenyíló menüben túl sokat kell navigálni (két-három alkategóriát is meg kell nyitni, hogy végre valamire rá tudjon kattintani). Előfordulhat ez akkor is, ha a menü területe túl kicsi, és mesterlövészi pontossággal kell lavírozni egyik kategóriáról a másikra – és ha egyszer egy pixellel kicsúszol, akkor a menü bezár és kezdheted előről.
Szóval a lenyíló menüdet próbáld minél kevesebb alkategóriával megoldani és adj bőven navigálható területet.
A legszélsőségesebb példa az volt, amikor minden kategória egy külön kis dobozt kapott, és a dobozok között volt pár pixelnyi rés. Valóban szépen nézett ki, de megőszültem, annyira használhatatlan volt.

 

Klikkelhető lenyílás

Tökéletes megoldás lenne a fenti frusztráció megkerülésére az, ha a menü kinyitásához kattintani kell, és szintúgy a bezárásához.

A legnagyobb probléma viszont az, hogy nem ez az általános gyakorlat, emiatt a látogatód általában nem számít arra, hogy klikkelnie kell. Emiatt pedig hiába viszi a kurzort a menüre, azt fogja hinni, hogy nincs menü (hiszen nem nyílt le).

Ha ezt használod, akkor tedd egyértelművé, hogy kattintani kell.

Késleltetett bezárás

Jó megoldás lehet, ha a menü nem csukódik be azonnal, ha kiviszed a kurzort, hanem adsz 1-2 másodperc türelmi időt. Itt viszont probléma lehet, ha a menü nem záródik be, de be akarom zárni.

Még rosszabb, ha csak egy apró x-szel zárható be, ami valamelyik sarokban búvik meg alig észrevehetően.

És még ennél is rosszabb, ha közben kulcsfontosságú területeket kitakar az oldalból, pedig azokra lennék kíváncsi, ha végre be tudnám csukni az elszabadult menüt.

 

A usability fontos

A legfontosabb, hogy mindenképp teszteld a lenyíló menüdet, és ne félj ilyen apró változtatásokkal pepecselni. A usability pont arról szól, hogy hajszálnyi módosításokkal gördülékenyen használható oldalt adsz a látogatóidnak, ez pedig pénzben mérhető előny.

Gondolj bele, hogy az offline boltokban sem szívesen vásárolnál, ha labirintus-szerűen rendeznék el, vagy a padló tele lenne akadályokkal – a webáruházad sem kivétel: ott vásárolok, ahol könnyű.

Az optimalizáláshoz nem feltétlenül kell csúcsszoftver, elég a józan ész is. Például néha ültesd le egy kollégádat a gép elé, és mondd neki, hogy találjon meg valamit – majd a háta mögül figyeld, hogy könnyen megtalálja-e, sokat kell-e vacakolnia a lenyíló menüben.
És soha ne felejtsd el, hogy a webáruházadat nem magadnak készíted, hanem az ügyfeleidnek. Nem az számít, hogy te könnyen tudod-e használni, hanem az, hogy vajon a látogatóid is.