Mit tesztelj a “call to action” gombodon?

Nem tudhatom, mennyire vagy otthon a webáruházak, illetve úgy általában az online marketing
terminológiájában. Call to actionnek hívjuk a weboldalad (vagy a szöveged) azon részét, ahol valami
akciót szeretnél elvégeztetni a látogatóval – webáruháznál értelemszerűen a leggyakoribb call to
action a „megvásárlom” gomb, de call to actionnek számít a „feliratkozom”, az „olvass tovább”, a
„kattints ide” is.

A konverzióoptimalizálásban külön művészeti ág a jó call to action megtalálása, hiszen nagyon sok
múlik ezen. Számtalan példát találsz arra, hogy egy gomb színének megváltoztatása akár 10%-kal több
eladást hoz.

Mit lehet megnézni egy call to actionön? Miket érdemes tesztelni?

CLICK-HERE-WHITE

 

 

 Színt

 

A gomb ideális színe az, ami felhívja a figyelmet (kitűnik a háttérből), de eközben a dizájnod színeivel
harmonizál. Leggyakrabban a narancssárgát ajánlják, mert a legtöbb oldalon kiválóan működik, de
gyakori a zöld és a piros is.
A legjobb, ha ismered, hogy melyik szín milyen asszociációkat és érzelmeket hív elő az emberből, és
azt is a cégedhez és a termékekhez igazítod (pl. nem lehetsz visszafogott egy rikító pirossal).
Tesztelned kell, mert nem vagyunk okosabbak a célpiacnál.

 

 Méretet

 

Itt tényleg számít a méret. A call to actionöd gombja legyen a legnagyobb link az oldalon, hiszen így
már a mérete miatt is könnyebben észrevehető lesz.
Tehát állítsd be a lehető legnagyobb gombméretet, aztán majd a dizájnered visszavesz belőle egy
kicsit, hogy azért még elegáns maradjon az oldalad.

Pozíciót

Oda rakd a linket, ahol a látogatód szeme biztosan megtalálja, illetve ahol keresné.
Először józan paraszti ésszel gondold végig ezeket a helyeket, utána valamilyen heatmappel (ez
mutatja, hogy a látogatóid mire kattintanak) pontosítsd az elhelyezést. Az igazi próba pedig az, hogy
több elhelyezést tesztelj le, és értelemszerűen a legjobb pozícióban tartsd a gombot.

 

Kontextust

 

Ez valamelyest kapcsolódik a pozícióhoz. Mégis melyik a jobb, ha a gomb mellett az ár van, vagy ha a
termék képe? Webshop- és célpiacfüggő, ezért teszteld le (árérzékenyebbeket pl. zavarhatja, ha a call
to action mellett azt látják, hogy a vásárlás nekik „mennyibe fáj”). Egy vagy több call to action?
Ökölszabályként azt javasoljuk, hogy ha egy „hajtásnál” (egy képernyőnél) hosszabb a termékoldalad,
akkor több call to actiont rakj ki, hogy a látogató ne tudjon olyan helyre görgetni, ahol épp nincs a
képernyőjén a gomb.
Ilyenkor mindegyik gomb legyen ugyanakkora, ugyanolyan színű, ugyanúgy szövegezett. A látogatónak
azonnal tudnia kell, hogy mindegyik call to action ugyanazt csinálja (ergo mindegy, hogy melyikre
kattint).

 

 Szövegezést

 

A jó szövegezés annyira konkrét, hogy még szándékosan sem lehet félreérteni. Ha rákattintok, akkor
pontosan tudom, hogy mi fog történni, mert „feliratkozom a hírlevélre”, vagy „kérem a terméket”.
Építs a látogatóid elvárásaira – valószínűleg nem az első webáruház vagy nekik, ezért valami „vásárold
meg” és „rakd a kosárba” típusú nyelvezetre számítanak. Emiatt ne „végezd el a tranzakciót” vagy
„helyezd a listára” szöveget írj.
Ezt is érdemes tesztelni.

 

 Mindig tesztelj!

 

Gyakori hívószónk volt a cikkben az, hogy tesztelj. Ezt nem győzzük hangsúlyozni: mindig mindent
tesztelj.
A szövegírói vagy dizájnerszakértelem nem azt jelenti, hogy mindig elsőre megtaláljuk neked a legjobb
megoldást, hanem azt, hogy nagyobb eséllyel találjuk meg a jót. De mindig élesben derül ki, hogy
melyik call to action a legjobb – és ez fontos, mert nem papíron és „elvileg” kell hatékonynak lenni,
hanem élesben és gyakorlatilag.
Az A/B split remek eszköz: fogsz két call to actiont (vagy 2 bármit), és egyik látogató ezt látja, másik
azt. Ha 500-500 látogató jött mindkettőre, akkor már egyértelműen látod, hogy ha valamelyik 10%-kal
több vásárlást hoz, akkor azt érdemes megtartani (számold ki, hogy éves szinten az a 10%-kal több
vásárlás mennyi pluszbevételt jelent).
Így az oldalad minden teszteléssel egyre hatékonyabb és hatékonyabb lesz, mert mindig a legjobb
verziót tartod meg.