A webáruházad legfontosabb statisztikái

Szerző: | okt 9, 2014 | Blog | 0 hozzászólás

Kétfajta adat van: érdekes és értelmes.

Az érdekesbe tartozik minden olyan, amit „amúgy jó tudni”, és máskor tényleg jól jöhet, de az adott kérdés szempontjából nem releváns. Például az oldal lepattanásainak aránya lényegtelen, ha profitot számolsz, és ugyanígy a konverziód is csak egy érdekes adat, ha az oldalad látogatottságát szeretnéd felmérni.

Az értelmes adat pedig megválaszolja neked azt a kérdést, amit feltettél.

Most a kérdést így fogalmazzuk meg: a webáruházam hatékony és nyereséges?

Ehhez pedig a cikkben részletezett adatokat kell figyelned, mert ezek adják meg a választ. Zárójelben megadjuk az adat típusát (összeg-e vagy százalék vagy egyéb).

statistic

Egy vásárló megszerzésének költsége (Ft)

 

Ez megmutatja azt, hogy hány forintot költöttél el arra, hogy megszerezz egy vásárlót.

Ebbe beletartozik minden marketingtevékenységed: SEO költségei, fizetett hirdetések (AdWords, Facebook), reklámanyagok elkészíttetése, a munkaóráid (!) és így tovább.

Kijön mondjuk az a szám, hogy 1000 forint elköltésével átlagosan van egy új vásárlód. Ez a szám pedig azért fontos, mert innen tudod, hogy minden vásárlód 1000 forint elköltésével nullszaldóra hozza a tevékenységedet, efölött pedig profitod van (ezalatt pedig értelemszerűen veszteséges).

Általában ezt a számot minél alacsonyabban szeretnéd tartani. Kivétel, amikor a konkurenseidet kiszorítanád a piacról vagy épp presztízst emelnél, és emiatt pár hónapig nem a megtérülés számít, hanem az, hogy minden felületen jelen legyél. Szempont lehet az is, hogy „annyit akarok egy vásárlóra költeni, amit már senki más nem tud megfizetni” (ilyenkor természetesen hosszú távon várod a megtérülést).

Konverzió (%)

 

1%-os konverzió például azt jelenti, hogy 100-ból 1 ember vásárol. (Konverzió lehet még egy hírlevélfeliratkozás vagy bármi egyéb, de leggyakrabban vásárlásra értjük.)

A Google Analytics megmutatja neked, hogy a teljes webáruházad átlagos konverziója mennyi, illetve aloldalakra lebontva konkrétan a forgalom hány százaléka vásárol. Ezzel mérheted, hogy az egyes termékoldalaid mennyire hatékonyak, illetve az új szöveg vagy a jobb kép érezhetően emelte-e az eladásaidat.

Folyamatosan próbáld úgy optimalizálni az oldaladat, hogy minél magasabb legyen!

 

Kosárelhagyás (%)

 

Nem minden látogatóból lesz vásárló. A konverzióoptimalizálásod során felteszed majd a kérdést: nézzük meg, hogy hány ember volt az, aki szeretett volna vásárolni (de nem tette meg). A kosárelhagyás aránya ezt mutatja.

Könnyebb úgy emelni a konverziót, ha a kosárelhagyásokat csökkented (tehát több ember fejezi be a vásárlást).

 

Átlagos kosárérték (átlagos rendelés összege) (Ft)

 

Minél több ideje fut a webáruházad, annál pontosabban ismered ezt az összeget, hiszen több adatod van.

Ez az összeg azért fontos, mert a pénzügyi tervezéseknél tudnod kell, hogy mekkora bevételre számíthasz. Pl. tervezel egy ügyfélszerző kampányt, és a legpesszimistább becslés is legalább 100 új ügyfelet remél – 1 hónap alatt. Mekkora bevételre számíthasz ilyenkor?

Ha az átlagos kosárértéked mondjuk 2000 forint, akkor az átlagos havi bevételeid mellé kalkulálhatsz egy plusz 200 000 forintos bevételt. Ezzel már lényegesen könnyebb tervezni.

 

Vásárlóélettartam értéke (Ft)

 

Ez megmutatja, hogy ha megszerzel egy új ügyfelet, akkor ő az évek során hányszor fog rendelni és mekkora bevételt hoz. Remélhetőleg minél többet.

Ez az adat talán a legfontosabb a cikkben említettek közül, mert annál nyereségesebb a webáruházad, minél többet ér egy vásárlód hosszú távon. (Most nem térünk ki arra, hogy hogyan építheted a vásárlói hűséget.)

Nézzünk erre egy példát.

Tegyük fel, hogy a vásárlód megszerzésének költsége egy kampánynál 10 forint lenne, de az átlagos rendelési mennyiség csak 5 forint. Ha nem tudod a vásárlóélettartamot, akkor ezt a kampányt nem csinálhatod meg, mert nagyon veszteséges lenne.

De ha ugyanez a vásárló az évek során 100 forintot ér (vásárlóélettartam!), akkor ezt a kampányt már tegnap el kellett volna kezdeni. Tudod, hogy az ügyfél átlagosan hány évig marad veled, és azalatt mennyit költ.

Ezzel az adattal úgy nő meg a mozgástered, hogy közben pontosan tudod, hogy hol vannak a határok és meddig mehetsz el a webáruházaddal.

(Mi a Webdocnáll ezt az 5 adatot havonta riportban elküldhetjük neked, vagy akár segítünk őket alacsonyan vagy magasan tartani. Írj nekünk, ha érdekel a lehetőség.)