Hogyan kerüld el a duplikált tartalmakat?

Szerző: | szept 8, 2014 | Blog | 0 hozzászólás

tiltás

 

 

Lehet, hogy webáruházad tele van duplikált tartalommal úgy, hogy nem is tudsz róla.

Nem tudsz róla, mert nem szándékosan „követted el” ezt a „bűnt”. A szóhasználat talán kicsit durva,
de a Google az utóbbi algoritmusfrissítéseivel még keményebben harcol a webszpem ellen, és a
kiosztott büntetések bűnné teszik a duplikált tartalmakat.

Ha az oldaladon a saját tartalmad többször jelenik meg, akkor webszpemelted magad. Mindegy, hogy
nem ez volt a cél (sőt, nem is tudtál róla), de a Google hátrébb rangsorolhat.

Úgy tűnhet, hogy haragudni kéne emiatt az algoritmusra, de tulajdonképpen ezzel is téged véd. Azt
nem látja az algoritmus, hogy neked vétlenül vannak duplikált tartalmaid, avagy teljesen szándékosan,
mert így próbálod manipulálni a keresőt. Csak a végeredmény látszik (tehát a többször megjelenő
azonos tartalom), az pedig lehet mindkettő.

Mikor fordulhat elő ez? Hogyan védekezz ellene?

 

Navigáció, több URL

 

Adott egy termék, a webáruházadban pedig lehet keresni és szűrni. Ilyenkor ez a termék potenciálisan
több tucat különböző aloldalon jelenhet meg (rákeresek ár szerint és megjelenik, rákeresek név
szerint és megjelenik, érted).

Ilyenkor a dinamikus tartalmakat (keresési eredmények stb.) tedd noindexre.

Másik módszer a canonical használata. Jelezheted a keresőnek, hogy melyik oldalt tartod az
eredetinek (termékoldalt), így a többit nem veszi figyelembe (keresési aloldalt). Ez akkor megléphető,
ha a termékleírások mind a termékoldalon, mind a keresésben megjelennek – így a Google tudni
fogja, hogy a termékoldalt figyelje.

Harmadik módszer: a robots.txt-ben megtiltod a keresőnek, hogy bizonyos url-eket kövessen és
indexeljen. Például ha a kereséseid mind a www.weboldalad.hu/keresés/satöbbi url-lel jelennek meg,
akkor „disallow: /keresés/satöbbi”.

A satöbbi értelemszerűen lehet bármi, azt az url mindig az adott keresés paramétereiből áll össze, ami
keresésenként változik.

 

Nyomtatóbarát oldal

Ha van lehetőség az oldaladon mondjuk a termékoldalt kinyomtatni, akkor az a nyomtatóbarát verzió
egy külön URL-en szereplő duplikált tartalom lesz. Tiltsd le a keresőnek (noindex, follow) az
indexelését.

 

Vásárlói vélemények

Gyakran egy-egy vásárlói vélemény több helyen is megjelenik: vélemények menüpont alatt, illetve a
konkrét terméknél (ahová eredetileg írták a véleményt). Keresd meg az eredetit (amit indexeltetnél), a többit pedig vagy a robots.txt-ben tiltsd le, vagy ha dinamikusan jelenik meg több helyen, akkor a
metában noindexeld.

 

session ID

Tegyük fel, hogy a weboldalad minden látogatónak egy külön azonosítót ad, amikor rendel valamit, és
ezt egy session ID-vel az url-ben tárolja. Ez általában a mérés, illetve a rendelésteljesítés
megkönnyítése miatt van (a rendszer így keresi vissza, hogy ki mikor mit csinált).
Például ha van 2 látogatód egy adott oldaladon, akkor oldal/?sessid=1 url jut az egyik látogatónak,
oldal/?sessid=2 jut a másiknak és így tovább. Mindezzel pedig van egy rakás különböző url-ed azonos
tartalommal, és nagyon nem szeretnéd, ha a Google ezt a rakásnyi egyező tartalmat észrevenné.

Megoldás?

Ne használj session ID-ket.

De tűzoltásnak az is jó, ha a Webmaster Tools-ban letiltod ezen paraméterek követését.

Nos, jó eséllyel ez a bejegyzés csak akkor volt érthető neked, ha láttál már életedben html-t és php-t.
Ha se kedved, se időd ezeket megnézni, illetve utánaolvasni, akkor szívesen segítünk.

Valószínűleg valamilyen webáruházplatformod van (úgy értem, hogy nem te programoztad le, hanem
megvetted készen). Ne vedd készpénzek, hogy a fenti hibáktól megvédhet a kész platform. A
legnépszerűbb platformok már kiváló minőségűek, de a duplikált tartalom sokszor nem a rendszer
hibája, hanem a beállítások és a használat során létrejövő anomália. Maga a rendszer nem biztosíték,
ezért mindenképp ellenőrizd.

A duplikált tartalmak elkerülése igazán fontos, hiszen a Google megbüntethet, ha erre nem figyelsz.
És egy rangsorolási büntetés nagyon komoly bevételkiesést okozhat, ha az organikus találatokból és a
jó keresőpozícióból van a forgalmad.