4 ok, amiért egy webáruház tönkremegy

Bankrupt

Biztos ismered a lehangoló statisztikákat, hogy az új vállalkozások 80%-a nem éri meg az 5. születésnapját.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy „ne vállalkozz, mert úgysem fog összejönni”. Pusztán jelzés, hogy alaposan tervezd meg, elemezd a piacodat, dolgozz a termékeiden és így tovább.

És a webáruház komolyságát tekintve ugyanolyan üzlet, mint egy offline üzlet. Az online „üzlethelyiség” miatt webáruházat indítani egyáltalán nem könnyebb, sőt.

De mégis miért bukhat el egy webáruház?

 

Nem fektetsz be

Az offline üzlethelyiségnél természetes, hogy arculati elemek egész sorára van szükséged, ott a bérleti díj, a rezsi, az eladók fizetése, az üzlet bútorai, a kassza, a raktárkészlet és még több tucat költségelem. Ezeket természetesen kifizeted, hiszen enélkül működésképtelen lenne a bolt.

Viszont a webáruház olyan, minta nyitnál még egy üzlethelyiséget. Ha a webáruházad dizájnját, felépítését, raktárkészletét, marketingtervét megspórolod, akkor egy komolytalan és működésképtelen webáruházacskád lesz, amely bukásra van ítélve.

És a kezdeti befektetések mellett a munkaóráidat is számold bele (tehát időbefektetést is adj hozzá).

 

Rosszul kezeled a raktárkészletet

Általában a vásárlók szerint a legkiábrándítóbb dolog az, ha 2 hetet kell várniuk, hogy a megrendelésüket megkapják. Webáruházak sora ment már tönkre amiatt, hogy nem tudták gyorsan és jól teljesíteni a vásárlásokat.

Pedig az egész webáruház lényege ez. Mit ér a tökéletes számlázás, ha a frontvonalon elbukod a harcot?

Sőt: a webáruháztól elvárjuk, hogy gyors legyen, hiszen ahhoz szoktunk hozzá, hogy az interneten minden gyors és egyszerű.

Ha túl nagy a raktárkészleted, azzal megölöd a cash flow-t. Ha túl kevés terméked van kéznél, azzal meg a lassú kiszolgálást kockáztatod. Ideális esetben olyan beszállítókat találsz, akik téged is villámgyorsan szolgálnak ki, és az este 11-kor leadott rendelést holnap reggel már indítják is feléd. Te pedig a vásárlónak.

Túl sok konkurensed van

A marketing alapvetése a pozicionálás. Találnod kell egy olyan réspiacot, ahol te lehetsz a legjobb. Vagy a kiszolgálásodban olyan hozzáadott értéket kell adnod, amely miatt az emberek téged választanak.

Ha egy telített piacra próbálsz markáns pozicionálás nélkül betörni, akkor szinte biztosan nem lesz sikered. Ha csak az ár alapján tudnak dönteni a vásárlók (mert nem adsz hozzáadott értéket), akkor a legolcsóbbat fogják venni, és az valószínűleg nem te leszel (ne is akarj az lenni!), hanem valami óriáscég.

Forgalomhiány

Képzeld el azt az offline üzlethelyiséget, amely kong az ürességtől.

A bolt egyébként gyönyörű és tiszta, a termékek kiválóak, az eladók kedvesek. A bolt idővel mégis be fog csődölni, mert ha nincs forgalom, akkor eladás sincs.

Ugyanez igaz a webáruházadra is. A potenciális vásárlók tömegét kell a weboldaladra irányítanod ahhoz, hogy kis részük vásárlód (majd visszatérő vásárlód) lehessen.

Enélkül hiába van minden tökéletesen felépítve. A webáruházad sikerét nem a gördülékeny technikai háttér, hanem a tényleges eladások alapján fogod megítélni. És bár nehéz, de lehet sikeres a webáruházad tökéletes back end nélkül is, ha közben eladásaid vannak. Ugyanez fordítva sajnos nem igaz.