A SEO önmagában is nehéz műfaj, mert a keresők algoritmusait csak a fejlesztők látják, mi nem. Tehát a kiindulópont az, hogy ha egy módszerről azt mondjuk, hogy segít a rangsorolásban, akkor azt úgy értjük, hogy tapasztalataink szerint működik, és a Google is bevallotta, hogy figyelembe veszi.
Ezen a területen nagyon sok „valószínűleg”-ből kell összerakni azt az első helyezést a találati oldalon.
Másik nehézség, hogy az algoritmust folyamatosan fejlesztik, ezért sok régen működő gyakorlatok ma már hatástalan (sőt, büntetést kaphatsz értük). Például évekkel ezelőtt a kulcsszavakkal telezsúfolt oldal segített az adott kulcsszóra rangsorolni, ez ma már nincs így (és ha túlzásba viszed, akkor büntetnek).
És akkor még a „SEO-mítoszokról” nem is beszéltünk. A keresőoptimalizálás épp a műfaji sajátosságai miatt tág teret enged a vad fantáziájú találgatásoknak és észbontó elméleteknek.
A rossz hír mindenesetre az, hogy a webáruházakat nehezebb rangsorolni, mint mondjuk egy céges
weboldalt.
A jó hír az, hogy a leggyakoribb hibákat elkerülheted, ha elolvasod ezt a cikket.
1. Nincs termékleírás
Ha a termékoldaladon egyetlen szó sincs a termékről (vagy 4-5 szó kijön a terméknévből, de a szavak száma alapján a menüsorod „tartalmasabb”), akkor gyakorlatilag lehetetlen azt a termékoldalt az első tíz pozícióra rangsorolni (még akkor is, ha az adott kulcsszóra lényegében nincs verseny).
Ez talán túlságosan is triviális, de sokszor még a legprofibban felépített webáruházaknál is lemarad a termékleírás.
A rangsoroláshoz tartalom is kell.
2. A termék gyártójának termékleírását használod
A probléma ezzel az, hogy nem te leszel az egyetlen, aki a standard termékleírást használja, így pedig biztosan megbüntetnek a duplikált tartalmak miatt.
Másik probléma, hogy ezek a termékleírások általában száraz termékleírások. Kis túlzással: „Ez egy táska. Kék színű. Ne mosd le erős vegyszerrel.” Ez valóban informatív, viszont nem túl eladásösztönző.
Jobban jársz, ha írsz egyedi és élményközpontú termékleírást minden termékedhez. Nemcsak a duplikált tartalomtól véded magad, de magasabb lesz a konverziód is.
3. Nincsenek értékelések
A Google a találati oldalakat relevancia szerint állítja össze, ehhez pedig a relevancia „jeleit” keresi az oldalakon. Leegyszerűsítve: minél több ilyen jel van egy oldalon, annál relevánsabbnak számít.
Relevanciajel például egy kulcsszó a főcímben, egy értékes link vagy épp a doméned neve (ha ciposhop.hu doménen van a cipőáruházad, akkor a Google kitalálja, hogy cipőket árulsz).
De a relevanciát jelzi például az is, hogy hány vásárlói értékelést és véleményt kap egy-egy termék. (keresőlogika: ha sokat, akkor a webáruház népszerű és jó termékeket árul).
Más kérdés, hogy a vásárlók többsége szeret körbenézni a neten, hogy az adott termékkel másoknak mik a tapasztalataik – így előnyös, ha ezek a tapasztalatok a termék oldalán vannak.
Építs be egy értékelési rendszert. Így maguk a vásárlók fogják egyedi tartalommal feltölteni az oldaladat, ettől a termékoldal hitelesebb lesz és jobban konvertál, ráadásul a gyakori frissítés miatt a keresőben is előnyöd lesz (az oldal „él”, mert frissülnek a tartalmai).
4. Az url-ek nem „beszédesek”
A Google két szempontból is figyeli egy-egy termékoldalad url-jét.
Egyik az, hogy van-e benne valami kulcsszó, ami segít neki kitalálni, hogy miről szól az oldal (ha a nyúlcipőd url-je www.nyulkiegeszitok.hu/cipok/nyulcipo, akkor könnyebb a nyúlcipő kulcsszóra rangsorolnod).
Másik szempont pedig az, hogy mennyire „használható”. A fenti nyúlcipős url például használható, mert ránézésre megállapíthatod, hogy mit találsz rajta, és navigálni is tudsz (ha visszamennél a cipők kategóriára, akkor csak törlöd a „nyulcipo” részt).
Viszont az url-jeid lehetnek barátságtalanok is, amikor hagyod, hogy a php maga generáljon url-eket: így tele lesz változókkal.
Rákerestem a nyúlcipők képeire, és látod, hogy a keresés linkje emberi szemnek értelmezhetetlen:
isch&sa=X&ei=SAIrVMfZEeTjywPwoIIY&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1600&bih=1033#facrc=_&im
gdii=_&imgrc=8DkPxDcbk2pajM%253A%3BGqzaJq1wGYd1fM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hbs
port.hu%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F02%252F2.jpg%3Bhttp%253A%252F%
22Fwww.hbsport.hu%252Fhuzd-fel-a-nyulcipot-es-fuss-mint-a-nyul%252F%3B408%3B380
Használj átlátható és gyorsan értelmezhető url-felépítést.
5. Duplikált tartalmaid vannak
Ebben a cikkben átvettük, hogy hogyan kerüld el a duplikált tartalmakat.