Miért gamifikáld (!) a webáruházadat? És hogyan?

Szerző: | aug 26, 2014 | Blog | 0 hozzászólás

A gamification egy újabb szó, amitől mind a magyartanárok, mind az online marketingesek lidérces álmokat kaphatnak. Előbbiek azért, mert újabb anglicizmussal sértjük a nyelvet, utóbbiak pedig csak legyintenek, hogy „no, megint egy új buzzword”. A gamification az a módszer, amikor játékok tipikus elemeit nem egy játékban használod fel, hanem gyakorlatilag bármiben. Előnye az, hogy még a legunalmasabb dologból is kihívást és játékot csinálhatsz. Mennyivel jobb lenne az adóbevallás, ha minden kitöltött oldal után pontszámot kapnál? Versenyezhetnél a többiekkel!

 

gamification

 

És pontosan ez a gamification lényege: jutalmazd az ügyfeleidet pontokkal meg kitüntetésekkel, gyűjthető dolgokat adj nekik és színes csíkokkal mutasd az elért eredményeiket. Hogy miért működik? Pont azért, amiért a legegyszerűbb játékok: szeretünk játszani és dolgokat gyűjteni. Nézzünk pár példát.

 

Jutalmazott aktivitás

 

A webshopodban valószínűleg lehet véleményezni a termékeket, értékelni a webáruházat, kommentelni, megosztani és úgy általában részt venni a közösségben. (Ha nem lehet, akkor mindenképp gondoskodj arról, hogy lehessen.) Mindezt az ügyfélaktivitást lehet „pontosítani”, azaz a regisztrált felhasználók minden tevékenységükért kapnak valamilyen pontot. Írnak egy véleményt, 2 pont. Csillagoznak egy terméket, 1 pont. Ügyfeleidnek kicsit játékosabb lesz a véleményezés, később megnézhetik, hogy mivel mennyi pontot gyűjtöttek, és ha dörzsölt marketinges vagy, akkor akár be is válthatják a gyűjtött pontokat kedvezményekre (százalékos kedvezmény a következő rendelésnél, ingyenes kiszállítás stb..).

 

Dropbox-modell

 

Biztosan ismered a Dropbox gamificationjét: csinálj meg bizonyos feladatokat (pl. ajánld ismerőseidnek a Dropboxot, oszd meg Twitteren, kezdd el használni a fiókodat), és ezzel bővítsd az elérhető tárhelyedet. Ez két dolog miatt is kiváló megoldás: egyből a sajátodnak érzed a Dropboxot, hiszen kvázi te döntöd el, hogy hogyan szerzel több tárhelyet (megvásárolod, ami unalmas dolog, avagy elvégzel pár feladatot, ami a fizetésnél mindenképp jobb móka). A rendszer előnye még, hogy pofonegyszerű. Mindez pedig a Dropboxnak is jó, mert könnyebben és olcsóbban terjedhetnek (te pedig gigabájtokban mérhetően kapsz valamit azért, ha ebben segítesz nekik).

 

Maradj velünk

 

A legolcsóbb azt az ügyfelet „megszerezni” (inkább megtartani), aki már megvan. Ez egy csúnya trivialitás, de tegyük hozzá azt, hogy rengeteg cég szinte csak az új ügyfelek megszerzésére figyel és költ, ami lényegesen drágább, mint a már meglévő ügyfeleket megtartani hosszú távon.
De mi van akkor, ha a termék/szolgáltatás típusa miatt óriási a lemorzsolódás? Pl. a fitneszpiacnak komoly kihívást jelent az, hogy a testedzést mindenki nagy lendülettel kezdi el, aztán pár hét múlva már csak töredékük folytatja nemhogy lendülettel, hanem egyáltalán. Emeljük át az „achievement”-eket a játékokból! Jutalmazzuk a kitartást, a hűséget, a lelkesedést.

Étrendkiegészítő-boltnál a gyakori és folyamatos vásárlást, teremnél azt, hogy gyakran lejár edzeni az illető. (Még jobb, ha ezeket az achievementeket meg is tudják osztani Facebookon, mert akkor ügyfeleidnek egy eszközt adtál a dicsekvéshez.) Minden felületen emlékeztessük az ügyfelünket arra, hogy mennyi ideje van velünk, és eme jó szokását ne adja fel.